خانه / اخبار مهدویت / خبر جدید: لزوم ائتلاف رسانه ای مقابل انحرافات مهدوی/رسانه باید منتظران واقعی را معرفی کند

خبر جدید: لزوم ائتلاف رسانه ای مقابل انحرافات مهدوی/رسانه باید منتظران واقعی را معرفی کند

[ad_1]

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، رسانه هایی همچون خبرگزاری ها و سایت های خبری، صدا و سیما، فضای مجازی، منبر، کتاب و فیلم و سینما در کشور، وظیفه مهم فرهنگ سازی و نهادینه سازی ارزش ها و باورهای خاص را برعهده دارند، یکی از موضوعات مهمی که رسانه های کشور باید به آن بپردازند، موضوع آموزه ها و باورهای مهدویت است که متاسفانه آنچنان که باید و شاید هم به آن پرداخته نشده است.

از این رو و در بررسی راهکارهای بهبود نقش رسانه ها در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت با حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، نویسنده کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» سلسله گفت وگوهایی را ترتیب داده ایم تا نقش هر یک از رسانه ها را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم که در شماره نخست این مطلب، نقش خبرگزاری ها و سایت های خبری را در زمینه نهادینه سازی فرهنگ مهدویت بررسی می کنیم که در ادامه بخش دوم، شماره اول این گفت وگو را می خوانید:

 

ائتلاف رسانه ای در برابر انحرافات مهدویت

حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، مدرس دانشگاه معارف اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به راهبردهای کیفی سازی معارف مهدوی در خبرگزاری ها و سایت های خبری اظهار کرد: سومین راهبرد، اتحاد و ائتلاف رسانه ای در مواجهه با انحرافات در زمینه مهدویت است، امروزه انبوهی از سایت ها و رسانه های خبری را داریم اما متاسفانه در این سایت ها یا حساسیتی نسبت به انحرافات دینی وجود ندارد و اگر حساسیتی هم هست، اهتمامی برای مواجه و مبارزه ندارند یا درنهایت اگر حساسیت و اهتمام هم وجود داشته باشد، ائتلاف و اتحادی در میان خبرگزاری ها برای مقابله با این انحرافات در زمینه مباحث مهدوی نداریم.

 

وی ادامه داد: اتحاد و ائتلاف رسانه ای در این مواجهه، گفتمان سازی برای جامعه هدف ایجاد می کند تا آنها نیز در مقابل این جریانات آگاه شوند و درصدد مواجهه برآیند.

 

عرفان با اشاره به اینکه کاربست مباحث و مطالعات میدانی در عرصه مهدوی، راهبرد چهارم خبرگزاری ها و سایت های خبری در این زمینه است، افزود: این رسانه ها باید سنجش جامعه هدف داشته باشند، به این معنا که مطلب و مصاحبه ای که ارائه می دهند، برای کدام طیف است، برای آقایان یا خانم ها مناسب است یا برای دانشجویان یا حوزویان است همچنین رسانه ها باید ارزیابی کنند که مخاطبانشان جزء باورمندان مباحث مهدوی هستند یا مرددند و یا جزء افرادی هستند که باور به مباحث مهدوی ندارند.

 

این مدرس دانشگاه معارف اسلامی اضافه کرد: متاسفانه، در عرصه مباحث خبری و گزارشی، این سه طیف را با یک دید نگاه می کنیم، در حالی که باید در تولید محتوا توجه داشته باشیم که طیفی در جامعه هستند که هنوز به مباحث مهدوی باور ندارند پس باید سنجش جامعه هدف و مطالعات میدانی انجام شود.

 

عرفان افزود: بطور مثال سنجش باورداشت مباحث مهدوی در میان دانش آموزان ابتدایی دختر تهران می تواند موضوعی برای یک گزارش باشد و به جامعه هدف ارائه شود.

 

معرفی شهدای مدفع حرم به عنوان منتظران واقعی به جامعه

وی پنجمین راهبرد را معرفی الگوهای عینی انتظار در جامعه دانست و تاکید کرد: این به معنای ارائه و پیوند الگوهای مطلوب جامعه با گفتمان مهدویت است یعنی الگوهای عینی که مورد رضایت امام زمان(عج) هستند، به مردم معرفی شوند و در این زمینه شهدای مدافع حرم که روی دنیا پا گذاشتند، بهترین الگوها هستند که مورد رضایت امام عصر(عج) و تسلیم امر ولی فقیه هم بودند و باید این الگوها و همچنین شهدای دفاع مقدس و خیران جامعه را براساس شاخصه های مطلوب جامعه منتظر، به عنوان منتظر واقعی معرفی کرد.

 

عرفان با اشاره به اینکه ششمین راهبرد، قلمروسازی گفتمانی در عرصه مهدویت است، افزود: یکی از بهترین کارکردهای خبرگزاری ها و سایت ها، گفتمان سازی است یعنی می توانند به درستی در جامعه، بحثی را به مطالبه عمومی تبدیل کنند به عبارت بهتر ایجاد مطالبه  گری از سوی جامعه هدف یکی از کارکردهای رسانه ای است.

 

شاخصه های دیپلماسی منتظرانه گفتمان جامعه شود

این نویسنده کتاب «رسانه و آموزه های مهدویت» اضافه کرد: قلمروسازی گفتمانی در عرصه مهدویت به این معناست که خبرگزاری ها و سایت های خبری، با تهیه مصاحبه ها، خبرها و ترفندهای خاص رسانه ای، بعضی از موضوعات را در جامعه به مثابه یک گفتمان و مطالبه تعمیق ببخشند مثلا شاخصه های دیپلماسی منتظرانه و تحقق این دیپلماسی، می تواند یک گفتمان در جامعه باشد یا تحقق جامعه منتظر، می تواند یک گفتمان باشد، فرضاً چرا مدیران جامعه ما به الفبای انتظار حضرت مهدی(عج) اعتقادی ندارند زیرا مدیری که رسالتش رضایت امام معصوم(ع) باشد، حق کارمند خود و حق مراجعین را ضایع نمی کند.

 

وی با بیان اینکه آخرین راهبرد، ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه در عرصه منجی گرایی و موعود باوری است، تصریح کرد: باید اعتراف و اذعان کرد که جامعه رقیب ما یعنی صهیونیست یهودی و مسیحیت به شدت از خبرگزاری ها و سایت ها خبری و دیگر رسانه ها استفاده می کنند و جامعه هدف را مورد بمباران خبری در عرصه منجی گرایی و موعودباوری قرار می دهد، بیش از ده ها سال است که هالیوود در این دو عرصه، در حال تولید فیلم و انیمیشن است یا سایت های خبری آنها، خبرهای مغرضانه ای در این زمینه منتشر می کنند.

 

فعالیت های مغرضانه صهیونیست یهودی و مسیحیت در موضوعات مهدوی

عرفان ادامه داد: صهیونیست یهودی و مسیحیت مهمترین رسالت خود را معرفی مهدی(عج)، به عنوان دجال آخرالزمانی و «آنتی کراست» قرار داده اند، حال ما برای مواجهه باید چه میزان سطح سواد رسانه ای جامعه هدف خود را افزایش و ارتقا دهیم که متاسفانه باید گفت، ارتقاء سواد رسانه ای در عرصه منجی گرایی و موعودباوری در ایران اتفاق نیفتاده است، در حالی که جامعه هدف ما به شدت نیازمند معیارها و ضوابطی برای سنجش خبرها، مصاحبه ها، گزارش ها و فیلم های دنیا در این دو عرصه است.

 

این مدرس دانشگاه معارف اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه ارتقای سطح سواد رسانه ای جامعه در عرصه منجی گرایی و موعودباوری، خبرگزاری ها و سایت های خبری اهمیت بسیاری دارند و باید با محتواهای مختلف و هشدار به جامعه هدف، مراقب باشند که جامعه فریب ترفندهای رسانه های رقیب را در این دو عرصه نخورند و قربانی آنان نشوند. متاسفانه از قربانیان مین های کاشته شده روی زمین سخن گفته می شود اما از قربانیان ترفندهای رسانه ای که فکر و ذهن آنها قربانی می شود و مورد تهاجم فرهنگی قرار می گیرند، سخن گفته نمی شود.

[ad_2] ناجی وان یکی از سایتهای ارائه اخبار مهدویت و دنیای اسلام از سایر وب شایت ها می باشد. شما می توانید اخبار جمع آوری شده از سایر وب سایتها را در ناجی وان مطالعه نمایید. این اخبار و مطالب روزانه از وب سایتهای معتبر جمع آوری می گردد تا در اختیار شما قرار گیرند. ّبرای مطالعه سایر اخبار مهدویت از منوهای بالای سایت استفاده نمایید و یا به صصحه اصلی سایت اخبار مهدویت ناجی وان مراجعه نمایید مراجعه نمایید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *